Detta är en nyhet från SVT:s RSS flöde.
Mellofesten i Örnsköldsvik är över – uppsving för hotell och restauranger
Örnsköldsviks kommun, som spenderat drygt 1,3 miljoner på att arrangera Melodifestivalens semifinal, har valt att inte mäta vad satsningen eventuellt ger tillbaka. Mätningar som Centrum i samverkan gjort i samband med tidigare melloarrangemang, visar att en vecka med Melodifestival i staden ger klirr i kassan.
Efter en vecka med tydligt melodifestivaltema i centrala Örnsköldsvik kan Cesam, centrum i samverkan, slå fast att Melodifestivalen är bra för handel, hotell och restauranger.
– Vi har inte hunnit med någon utvärdering än, vi ska skicka ute en enkät för att höra med alla hur det kändes. De flesta har haft fler besökare än vanligt, säger Anette Forsberg från Cesam.
”Plus för de flesta”
Även om det ännu är för tidigt att dra några slutsatser visar tidigare undersökningar att melloarrangemang är positivt, framför allt för två branscher.
– Hotell och restaurang. Men för de flesta blir det ett plus. Dessutom ger det mycket energi och glädje både för näringsidkarna omen också för de som bor här.
Så arbetar vi
SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.
Länk: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/mellofesten-ar-over-sa-paverkas-centrumverksamheten