Detta är en nyhet från SVT:s RSS flöde.
Svensk handel skriver i sin julrapport för 2022 att just julen är handelns viktigaste försäljningshögtid och betydelsen har ökat ytterligare i år. De skriver också att var tredje konsument planerar minskade inköp av julklappar i år och att 6 av 10 uppger ekonomiska skäl som anledningen till detta.
Fler kunder i butikerna
Vid en rundvandring till några av Östersunds butiker dagarna före jul, för att höra med affärinnehavarna om de känner igen sig i rapporten, så framkommer en delvis annan bild. Bland annat att onlinehandeln verkat avstanna.
– En liten trendvändning tycker jag mig se, säger Magnus Hjelm som driver en av Östersunds äldre klädbutiker.
– Det kan bero på att pandemirestriktioner inte finns kvar längre men också att många faktiskt vill prova och känna på kläderna innan de köper.
Bättre än före pandemin
I skoaffären på andra sidan gågatan upplevs också julhandeln vara bättre än på flera år.
– Ja, vi är riktigt nöjda. Om vi jämför med december 2019, före pandemin alltså, så har vi bättre försäljning i år, berättar en av ägarna, Emma Andersson.
Den totala julklappshandeln i hela Sverige förväntas i år uppgå till cirka 22 miljarder kronor. Det är 1 miljard lägre jämfört med Svensk Handels mätning efter fjolårets julklappshandel.
Se mer från julhandeln i Östersunds centrum i klippet ovan.
Länk: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jamtland/forsiktig-optimism-bland-ostersunds-butiker